Vragen funderingsschade veenweidegebied
Indiendatum: mrt. 2021
Vervolgvragen fracties Partij voor de Dieren en Water Natuurlijk naar aanleiding van de
funderingsproblematiek in het veenweidegebied
3 januari 2021
Toelichting
Op dinsdag 1 december jl. is in de Commissie SKZ van Wetterskip Fryslân een informerend memo
van het dagelijks bestuur betreffende de aanpak van de funderingsproblematiek in Fryslân. Deze
aanpak is onderdeel van het veenweideprogramma 2021-2030. Ook was er bij dit agendapunt een
inspreekster, woonachtig in de Groote Veenpolder, mevrouw Dekker, die de standpunten van de
bewoners heeft toegelicht.
De bestaande schaderegeling van Wetterskip Fryslân voor eigenaren met funderingsschade is
gebaseerd op nadeelcompensatie: een schadevergoedingsregeling voor gebouwschade die
aantoonbaar veroorzaakt is door peilbeheer van WF. De bewijslast ligt daarmee bij de bewoners.
Het uitgangspunt dat door het Wetterskip en de provincie wordt gehuldigd is dat de woningeigenaar
zelf verantwoordelijk is voor de fundering van zijn woning.
Binnen het veenweideprogramma zal in 2021 een subsidieregeling voor funderingsonderzoek
worden uitgewerkt. Dat betekent dat niet eerder dan in 2022 zal kunnen worden gestart met een
maatregelenpakket en dus de bewoners minimaal tot dat tijdstip in het ongewisse worden gelaten.
De fracties van Water Natuurlijk en de Partij voor de Dieren hebben hierover de volgende
aanvullende vragen:
Voortschrijdend inzicht wat betreft de lage waterpeilen in het veenweidegebied laat door versnelde
bodemdaling een rechtstreekse correlatie zien tussen peilverlaging en funderingsschade aan
woningen.
1. Vindt het DB het uitgangspunt, dat de woningeigenaren zelf verantwoordelijk zijn voor de
staat van de fundering van de woningen in het veenweidegebied, nog houdbaar? Zo ja, kunt
u dat toelichten en zo nee, wat gaat u daaraan doen?
2. Vindt het DB het aanvaardbaar dat, gezien de correlatie tussen peilverlaging en
funderingsschade, de woningeigenaren nog jaren in het ongewisse worden gelaten over de
aanpak van dit probleem? Kunt u uw antwoord toelichten?
3. Is het DB bereid om de woningeigenaren op korte termijn tenminste duidelijkheid te
verstrekken over een gedeelde verantwoordelijkheid voor wat betreft de staat van
onderhoud van de funderingen in het veenweidegebied? Kunt u uw antwoord toelichten?
4. In de vergadering van Provinciale Staten van Fryslân van 16 december 2020 is in grote
meerderheid een motie vreemd aangenomen betreffende de instelling van een zogenaamde
‘funderingstafel’ waarin, naast deskundigen, bewoners rechtstreeks vertegenwoordigd zijn.
Deze funderingstafel zou dan de opdracht moeten krijgen om voorstellen te ontwikkelen
voor het oplossen van de problematiek. Is het DB bereid om zich bij deze motie aan te
sluiten? Zo nee, waarom niet?
5. Is het DB bereid om op korte termijn met Gedeputeerde Staten van Fryslân en de
Rijksoverheid in overleg te treden met als doel zo snel mogelijk uitsluitsel te kunnen geven
over de instelling van een schadefonds en met welke omvang? Zo ja, op wat voor termijn
denkt u de gewenste duidelijkheid te kunnen verschaffen? Zo nee, waarom niet?
6. Is het DB bereid om als quick wins op korte termijn een onderzoek te doen naar generieke
en specifieke peilverhogingen die al in 2021 kunnen worden uitgevoerd? Zo ja, op welke
termijn? Zo nee, waarom niet?
Getekend door
Suzanne van Wylick, fractievoorzitter Partij voor de Dieren
Auke Wouda, Algemeen bestuurslid Water Natuurlijk
Aan algemeen bestuur
Van dagelijks bestuur
Onderwerp Beantwoording schriftelijke vragen PvdD en WNF inzake
funderingsproblematiek
Datum 12 januari 2021
Op 3 januari 2021 zijn door de fracties van de Partij voor de Dieren en Water Natuurlijk schriftelijke
vragen gesteld naar aanleiding van de funderingsproblematiek in het Veenweidegebied. De
beantwoording van deze vragen treft u onderstaand aan.
1. Vindt het DB het uitgangspunt, dat de woningeigenaren zelf verantwoordelijk zijn voor de
staat van de fundering van de woningen in het veenweidegebied, nog houdbaar? Zo ja, kunt
u dat toelichten en zo nee, wat gaat u daaraan doen?
Juridisch gezien is de woningeigenaar zelf verantwoordelijk voor de staat van de fundering
van zijn woning. Dat neemt niet weg dat het waterschap een verantwoordelijkheid heeft in
het faciliteren van de verschillende functies in het gebied, waaronder de woonfunctie. Daarin
zijn in het verleden keuzes gemaakt door o.a. het handhaven van hogere peilen rondom
woningen. Door de steeds verdergaande bodemdaling in het veenweidegebied hebben we
de afgelopen jaren echter geconstateerd dat dit niet meer voldoende is. Dat is juist een van
de redenen om in het veenweidegebied aan de slag te gaan. Wij zien dit als een gezamenlijke
maatschappelijke verantwoordelijkheid van de verschillende overheden. Daarom werken we
samen met provincie en gemeenten aan een duurzame toekomst voor het veenweidegebied.
2. Vindt het DB het aanvaardbaar dat, gezien de correlatie tussen peilverlaging en
funderingsschade, de woningeigenaren nog jaren in het ongewisse worden gelaten over de
aanpak van dit probleem? Kunt u uw antwoord toelichten?
Op dit moment is er nog onvoldoende inzicht in de ernst en omvang van de
funderingsproblematiek. In het verleden zijn er weliswaar een aantal schadeclaims bij het
waterschap ingediend maar die hadden vooral betrekking op de peilverlagingen in de
Ruilverkaveling Groote en Echtener Veenpolder. Daarna, tot aan 2019, hebben ons en de
andere overheden maar beperkt signalen bereikt over funderingsproblematiek in het
Veenweidegebied. Door de droogte (klimaatverandering) en de toenemende landelijke
aandacht voor het issue, bereiken ons de afgelopen jaren steeds meer signalen.
Op basis van modellen verwachten we de komende jaren dat veel woningen met funderingsproblemen
te maken zullen krijgen. Veel woningeigenaren weten echter niet hoe de staat
van hun fundering is en wat de restlevensduur nog is. Daarom hebben we samen met de
provincie en de gemeenten eind 2020 het Funderingsloket opengesteld. Hier kunnen
eigenaren terecht met vragen, meldingen, klachten, etc.
En het is tevens de reden dat er dit jaar binnen het veenweideprogramma een
subsidieregeling voor funderingsonderzoek wordt voorbereid. Op deze wijze hopen wij,
samen met woningeigenaren, meer zicht te krijgen op de toestand van de funderingen en
kunnen we daar beleidsvoorstellen op onderbouwen.
De pilot Groote Veenpolder heeft ons al meer inzicht verschaft in de
funderingsproblematiek, al kunnen de cijfers uit deze polder niet 1-op-1 vertaald worden
richting de rest van het veenweidegebied.
3. Is het DB bereid om de woningeigenaren op korte termijn tenminste duidelijkheid te
verstrekken over een gedeelde verantwoordelijkheid voor wat betreft de staat van
onderhoud van de funderingen in het veenweidegebied? Kunt u uw antwoord toelichten?
Zoals aangegeven bij vraag 1 ligt de verantwoordelijk voor de fundering primair bij de
woningeigenaar. Dit is vorig jaar in een juridische analyse van de verantwoordelijkheden
door Trip advocaten bevestigd. Fryslân is niet de enige provincie waar deze problematiek
speelt en het nemen van besluiten over verantwoordelijkheden in dit dossier kan dan ook
niet los van de rest van Nederland worden gedaan. Dit zijn vraagstukken die op landelijk
niveau om een antwoord vragen.
Wat we beogen is dat we woningeigenaren zo goed mogelijk proberen te helpen: met een
loket, met een subsidieregeling voor onderzoek, we kijken met de andere overheden in
Fryslân deel kunnen nemen aan het landelijk Fonds Duurzaam Funderingsherstel en we
werken aan het versoepelen van regels en leges.
4. In de vergadering van Provinciale Staten van Fryslân van 16 december 2020 is in grote
meerderheid een motie vreemd aangenomen betreffende de instelling van een zogenaamde
‘funderingstafel’ waarin, naast deskundigen, bewoners rechtstreeks vertegenwoordigd zijn.
Deze funderingstafel zou dan de opdracht moeten krijgen om voorstellen te ontwikkelen
voor het oplossen van de problematiek. Is het DB bereid om zich bij deze motie aan te
sluiten? Zo nee, waarom niet?
Ja, wij sluiten ons aan bij deze motie.
5. Is het DB bereid om op korte termijn met Gedeputeerde Staten van Fryslân en de
Rijksoverheid in overleg te treden met als doel zo snel mogelijk uitsluitsel te kunnen geven
over de instelling van een schadefonds en met welke omvang? Zo ja, op wat voor termijn
denkt u de gewenste duidelijkheid te kunnen verschaffen? Zo nee, waarom niet?
Er is op dit moment een landelijk Fonds Duurzaam Funderingsherstel, waarbij overheden zich
kunnen aansluiten. Dit fonds is bedoeld voor huiseigenaren die op de particuliere geldmarkt
geen lening meer kunnen krijgen. Het landelijk fonds in zijn huidige vorm houdt op te
bestaan. Het ministerie van BZK onderzoekt alternatieven. Totdat er een alternatief is, kan
iedere overheid zich aansluiten bij het fonds.
Verder wordt in een gezamenlijke werkgroep van provincie, waterschap en gemeenten
gewerkt aan voorstellen voor de funderingsaanpak in Fryslân. In 2022 vindt hierover nadere
besluitvorming plaats.
6. Is het DB bereid om als quick wins op korte termijn een onderzoek te doen naar generieke en
specifieke peilverhogingen die al in 2021 kunnen worden uitgevoerd? Zo ja, op welke
termijn? Zo nee, waarom niet?
Op dit moment wordt er onderzoek gedaan in de Groote Veenpolder. Daarin wordt
onderzocht hoe het met de staat is van de funderingen in relatie tot de hoogwatervoorzieningen.
Het vraagt om maatwerk per gebied en dus een gebiedsgerichte aanpak. Een
generieke peilverhoging om funderingsschade te voorkomen is ingrijpend en vraagt de
nodige voorbereiding.
Verder bestaat de indruk dat peilverhogingen in het veenweidegebied om de funderingsproblematiek
het hoofd te bieden vermoedelijk weinig impact zullen hebben. De reden
hiervoor is dat daarvoor het peilverschil tussen de hoogwatersloten en de achterliggende
landbouwgebieden al te groot is geworden. De impact van een peilverhoging strekt
daarmee verder dan alleen de hoogwatersloot en de woningen. Om effect te kunnen
hebben, zal een veel bredere zone rondom een woning op een hoger peil gebracht moeten
worden. Daarbij is het maar de vraag of dit nog effectief zal zijn, als er al schade is
opgetreden. Zoals hierboven aangegeven is het maatwerk en dienen de kosten te worden
afgezet tegen de baten. De baat is in dit geval een ‘iets langere levensduur van de
fundering’. In sommige gevallen zal de eigenaar hiermee extra tijd krijgen om te komen tot
een structurele oplossing voor potentiële funderingsschade.
Interessant voor jou
Mondelinge vragen bij duurzame slibverwerking
Lees verderVragen over thermisch gereinigde grond (TGG)
Lees verder